piątek, 5 października 2012

11. ,,Świat nocy 2" L.J. Smith

Tytuł: Świat nocy. Księga 2
Autor: L.J. Smith
Wydawca: Amber
Tytuł oryginału: Night World No. 2
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2009
Ilość stron: 504
Tom: II
Tłumaczenie: Maja Kittel, Ewa Spirydowicz, Maciej Nowak–Kreyer
 

„Miłość nigdy nie była tak niebezpieczna.”
 
Książka ,,Świat nocy” jest drugim tomem trylogii znanej pisarki L.J Smith, której światowy sukces rośnie z każdym kolejną powieścią. Bestsellerową serię ,,Pamietniki wampirów” sprzedano w USA w ponad dwóch milionach egzemplarzy i sfilmowano jako serial telewizyjny.
Powieść, tak jak i pierwszy tom, podzielona jest na trzy odrębne opowiadania, połączone jednak wampirami, wilkołakami, czarownicami i zmiennokształtnymi, czyli światem nocy. Sięgając po drugi tom, miałam nadzieję, że Smith zaskoczy mnie czymś nowym i niepowtarzalnym i nie będzie tak banalna i przewidywalna. Liczyłam na coś lepszego, czego jeszcze nie spotkałam.


WYBRANI


Jest to pierwsze opowiadanie. Rashel, główna bohaterka, ma dopiero 17 lat , a już zajmuje się zwalczaniem wampirów, chcąc zemścić się za śmierć matki i brata. Jednak, któregoś dnia spotyka Quinna – bardzo złego wampira i… no ba – zakochuje się w nim. Odkrywa, że pośredniczy on w handlu żywym towarem – młodymi dziewczętami.
Kiedy zaczęłam powoli kartkować strony, z początku zdawało mi się, że nie będę tak znudzona jak podczas pierwszego tomu. Zaczęło się ciekawie, choć szablonowo. Opowiadanie było tak bardzo przewidywalne, że aż mdli. Czytelnik od razu domyśla się, że autorka łączy dwie tak różne osoby. Polubiłam Rashel, ale nie zrobiła na mnie wielkiego wrażenia. Denerwowały mnie miałkie dialogi, przez które miałam ochotę wyrzucić książkę za okno.
„- (…) Jestem bardzo, bardzo zły i zamierzam przemienić cię w wampira.”


ANIOŁ CIEMNOŚCI


Tekst numer dwa. Gillian wiedzie spokojne życie. W szkole nie jest kimś znaczącym, zazwyczaj kryje się w cieniu innych. Mieszka z matką alkoholiczką, a jej ojciec pracuje. Wszystko się jednak zmienia, gdy wracając ze szkoły do domu, słyszy płacz dobywający się z lasu. Chcąc sprawdzić, co się dzieje, wpada do rzeki i umiera. Spotyka jednak anioła, który ją ratuje, a później pomaga w życiu. Dzięki niemu wychodzi z cienia, staje się najsławniejszą osobą w szkole. Okazuje się jednak, ze anioł nie jest tym, za kogo ma go Gillian.
Tutaj również nie byłam zbytnio zachwycona. Gillian zdaje się być głupią dziewczyną, która nie potrafi myśleć sama za siebie, w czym pomaga jej anioł. „Świat nocy” – tytuł mówi sam za siebie, wilkołaki, wampiry, czarownice, zmiennokształtni, a tu anioł. Bez sensu. Bohaterki, choćbym chciała, nie polubiłabym. Odrzuca mnie od ludzi, którzy nie mają własnego zadania, a tym bardziej rozumu.


PAKT DUSZ


Trzecie i już ostatnie opowiadanie. Hannah niedługo skończy 17 lat, jednak na moment przed urodzinami znajduje w domu kartki ostrzegające przed Nim, i choć to jej pismo, dziewczyna tego nie pamięta, kiedy zapisała te słowa. Podczas hipnozy wszystko sobie przypomina – co działo się tysiące lat temu. Jest bowiem Starą Duszą, odradza się ponownie. Kim jest On? Jej miłością. Muszą jednak zrobić wszystko, żeby nie dopuścić do kolejnej śmierci Hannah i powstrzymać zazdrosną Mayę –pierwszą lamię.
 
Ta powieść najbardziej przypadła mi do gustu. Wreszcie pojawiło się coś nowego i świeżego, choć akcja uczestniczy świat nocy. Mimo tego, że i tu nie brakowało banalnych dialogów to jednak mogę to wybaczyć, gdyż fabuła jest świetna. Wreszcie zaczęłam czytać książkę, bez przerw na wywrócenie oczami i westchnienia irytacji.
 
Do okładki zupełnie się nie przekonałam. Gdy na nią spoglądam, widzę sztuczną dziewczynę przerobioną w photoshopie. Wyróżniono jej oczy, co jest teraz bardzo częste i oklepane.
Książka nie jest ambitna, nie zmusza do głębszych refleksji ani przemyśleń nad życiem. Ot, taki zwykły czasoumilacz, nie wzbudzający silnych emocji. Mam wrażenie , że Smith nie do końca wykorzystała swoje umiejętności i staż, pisząc tę powieść, która ma jednak coś w sobie. Nie jest to coś nadzwyczajnego. Przeczytałam ją jednego dnia bardziej z silnej woli, a w mniejszym stopniu dlatego, że odrobinkę mnie wciągnęła mimo swych wad.
 
Ocena
>>>>>6/10<<<<<
Polecam tym wytrwałym, jak i tym, którym nie zależy na wielkich emocjach w trakcie lektury.

4 komentarze:

  1. Jakoś nie specjalnie ciągnie mnie do tej serii jak na razie. :P
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam kiedyś... lekka i spoko, ale jak mówisz szału nie ma :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytałam wszystkie księgi, ale najbardziej spodobało mi się pierwsze opowiadanie z pierwszej księgi :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam i najbardziej podobał mi się "Pakt dusz". :) Przyjemna lekturka.

    OdpowiedzUsuń

Witaj!
Bardzo cieszą mnie komentarze! C:
Jeśli też masz bloga, daj znać, a chętnie zajrzę.
Obraźliwe komentarze będą usuwane.